Waarom is een logo zo belangrijk?

november 24, 2014

Wanneer een startende onderneming ons vraagt haar website te ontwikkelen of het ontwerp van haar drukwerk te verzorgen, merken wij dat men vaak niet lang stilstaat bij het logo en de huisstijl. Als wij hier dan een opmerking over maken krijgen wij wel eens de vraag: “Waarom is een logo nu zo belangrijk? Moeten we hier echt in investeren?”

Eerste indruk

Je logo is het eerste wat potentiële klanten van jou te zien krijgen. Zoals iedereen weet, is het cruciaal om een goede eerste indruk te maken. Voor je start aan het ontwerp, moet je op volgende vragen een antwoord klaar hebben:

  • Wie is mijn doelgroep?
  • Welk gevoel moet het logo oproepen? Betrouwbaar? Creatief? Milieuvriendelijk?

De antwoorden op deze vragen liggen mee aan de basis van het logo. Ze zorgen ervoor dat het logo de identiteit van jouw bedrijf perfect weerspiegeld.

Kenmerken van een goed logo

Om tot een goed logo te komen, moet het voldoen aan een aantal kenmerken. We sommen voor jou de belangrijkste kenmerken even op:

  • Herkenbaar
  • Tijdloos
  • Eenvoudig

Als je met deze zaken rekening houdt zal je jezelf makkelijker kunnen onderscheiden van de concurrentie. Je logo weerspiegeld het gewenste bedrijfsimago (bv. betrouwbaar, creatief, milieuvriendelijk, …), wat potentiële klanten moet aanzetten tot kopen.

Een goed logo is blijvend. Denk maar aan een aantal sterke merken zoals Coca-Cola of Nike. Van het merk Nike hoef je alleen maar de swoosh te zien en je weet waarover het gaat. Startende ondernemingen doen er dus goed aan om eens stil te staan bij het ontwerp van hun logo.

Heb je nog extra vragen over het ontwerp van een logo? Contacteer ons.