Usability:
4 onmisbare tips om je website te optimaliseren

november 19, 2014

Je hebt er misschien al van gehoord: ‘usability‘ of de gebruiksvriendelijkheid van je website.

Waar het in feite op neer komt is, hoe kan je bezoekers sneller en meer tot conversie aanzetten.

Natuurlijk is niet alles in regels te gieten van hoe je alles moet doen, maar verschillende gebruikers-/AB-testen geven al duidelijke indicaties van zaken die je beter wel of niet mag doen om je conversies te verhogen. Hieronder enkele tips:

Hoge headerafbeeldingen

Grote / hoge afbeeldingen die de helft van je scherm beslaan als je op de website komt leidt de aandacht af van de andere zaken en zorgt ervoor dat de gebruiker de website niet goed kan scannen.

Maak opvallende actieknoppen

Knoppen die de gebruiker moeten aanzetten tot kopen/contacteren moeten steeds opvallen.

Deze knoppen kan je best steeds in het begin van de tekst plaatsen en op het einde nog eens herhalen zodat bezoekers de knoppen gemakkelijk en snel terugvinden.

Opsommingen

Opsommingen zijn beter te scannen dan doorlopende tekst dus gebruik ze waar je kan.

Sliders

Sliders? Je kent ze wel die bewegende afbeeldingen die om de x aantal seconden veranderen.

Dit is geen goed idee want welke bezoeker gaat nu wachten tot dat alle slides voorbij zijn? Klopt! Geen enkele… De eerste slide zal waarschijnlijk wel redelijk wat beziens hebben maar de volgende beduidend minder.

Heb je nog vragen over usability of hoe je jouw website kan optimaliseren? Contacteer ons.