Kleur bekennen:
geef betekenis aan je huisstijl

februari 25, 2015

Het ontwerpen van een gloednieuwe huisstijl ligt soms delicaat. De juiste vorm geven aan een logo is belangrijk, maar onderschat zeker niet het psychologisch effect van een goede kleurkeuze. Ze vormen de basis van je boodschap.

Kleuren hebben een psychologisch effect en bepalen voor een groot deel de manier waarop we leven. De meeste kleuren kunnen opgedeeld worden in 2 categorieën: warm en koud.

Warme kleuren, zoals rood en geel, zorgen voor een beleving vol energie. Koude kleuren, zoals blauw en groen, geven vooral rust en zijn meer gereserveerd. Een kleur lichter maken zorgt dan weer voor een nuancering van het kleureffect, maar neemt daarom zeker niet in kracht af.

We geven je een kort overzicht van de betekenis van enkele basiskleuren:

Rood Zorgt voor een call to action door zijn hoge energie en veel kracht.
Oranje Roept avontuur en enthousiasme op
Geel Beweeglijkheid, optimisme en jeugdigheid
Groen Balanceert emoties en zorgt voor medeleven
Blauw Een veilige, eerlijke kleur. Zorgt voor vertrouwen.
Indigo Integriteit en ingetogenheid
Paars Luxe, kwaliteit, fantasie en creativiteit
Goud Waarde, luxe en prestige
Zilver Mysterie
Zwart Kracht van authoriteit.
Wit Effectiviteit, orde, eerlijkheid
Grijs Neutral en conservatief, met een vleugje veiligheid en betrouwbaarheid

Twee maal nadenken dus: je doelgroep en strategie bepalen voor het grootste deel je toekomstige kleur!

Brandwolves denkt graag mee over je nieuwe branding.
Neem vrijblijvend contact op voor meer informatie.

 

Lees ook: Waarom is een logo zo belangrijk?